För proaktiva företagsrådgivare

Rådgivningsbyrån - Tips för dig som konsult och företagare


Konferens eller Kick-off: Vad gäller enligt  skattereglerna?
Mats Dahlberg

Konferens eller Kick-off: Vad gäller enligt skattereglerna?

Att samla hela teamet för en konferens eller kick-off är ett utmärkt sätt att bygga laganda, diskutera framtida strategier och få en paus från det dagliga arbetet. Men det finns en del ekonomiska aspekter att ha koll på om du som företagare vill göra det på rätt sätt, särskilt när det kommer till skatteavdrag. Så vad gäller egentligen när företaget åker i väg för att konferera eller kickstarta nästa projekt?

Konferensresa eller bara en trevlig semester?

Ibland förläggs konferenser till exotiska platser och det är lockande att blanda nytta med nöje. Men här gäller det att vara på sin vakt. Skatteverket har en del att säga om hur mycket sol och sandstrand som faktiskt kan kombineras med jobb. Förutsatt att man inte är anställd som badvakt.

För att resan ska vara skattefri för de anställda och avdragsgill för företaget måste majoriteten av tiden ägnas åt arbete. Minst sex timmar per dag, eller 30 timmar på en vecka, ska ni vara flitiga och konferera, vilket innebär att det inte går att spendera hela dagen vid poolen och sedan kalla det för en affärsresa. I så fall kan det bli skatteproblem för både företaget och de anställda – något man helst vill undvika.

Nöjesinslag? Det är okej – men med måtta!

Lite nöje får man faktiskt ha. Att kombinera jobb och nöje på en konferensresa är inte förbjudet, men det måste finnas en tydlig gräns. En kväll med trevliga aktiviteter är fullt tillåten, men om resan förläggs till en paradisö på andra sidan jordklotet där majoriteten av dagarna fylls med sightseeing och lyxiga middagar, då kan det hända att Skatteverket reagerar.

Tänk också på att resmålet - en populär turistort i Karibien eller Maldiverna kan visserligen känns som en dröm för teamet, men det kan bli svårt att motivera varför ni måste just dit för att diskutera budget, personalfrågor eller de senaste svenska redovisningsreglerna. Risk för förmånsbeskattning och extra kostnader alltså.

Vad händer om partnern följer med?

En vanlig fråga är vad som händer om man vill ta med sin partner på resan. Visst, det kan vara trevligt att få dela den upplevelsen med sin närmaste, men här gäller det att vara medveten om reglerna. Om din partner, vän eller annan närstående, följer med på företagets konferensresa, räknas det som en skattepliktig förmån. Det innebär att företaget måste redovisa detta och betala arbetsgivaravgifter – för den anställde är det lön som ska beskattas.

Kick-off, internkurs eller personalfest – vad gäller?

Inom företaget är det inte bara konferensresor som kan bli aktuella, utan också kick-offer, personalfester och interna utbildningar på hemmaplan. Dessa aktiviteter brukar kallas intern representation och kan vara helt skattefria om de uppfyller vissa krav. Här är några exempel på sammankomster som räknas som intern representation och där det ofta är möjligt att göra skatteavdrag:

  • Kick-offer (perfekt för att sparka i gång det nya året!)
  • Interna kurser och utbildningar
  • Personalfester och trivselaktiviteter

Sammanfattningsvis handlar konferenser mer om utbildning och information, medan intern representation fokuserar på sociala och trivselhöjande aktiviteter.

Men för att det ska vara skattefritt måste mötena vara tillfälliga och kortvariga. Så om ni har personalfester varje månad då kan det hända att det blir dags att öppna plånboken för lite skatt. Avdrag för intern representation medges för högst två personalfester per år.

Tänk också på momsen

När vi pratar om konferenser så bedömer man hela arrangemanget. Företaget kan göra avdrag för kostnader som är direkt kopplade till verksamheten.

När det gäller intern representation med mat och dryck får du bara dra av om det är "enklare förtäring" och för vissa kringkostnader. (60 kronor + moms per person och 180 kr + moms per person för kringkostnader idag.)

Planera smart och håll det affärsmässigt

Att ordna en konferens eller kick-off kan vara perfekt för företagets sammanhållning och utveckling, men det gäller att göra det på rätt sätt för att undvika oväntade skatteöverraskningar.

Slutligen när det gäller konferenser: Se till att ha ett tydligt schema med tillräckligt mycket arbete, tänk igenom nöjesinslagen och välj resmål som är rimliga. Om någon anhörig ska följa med, glöm inte bort att redovisa det på rätt sätt!

Med lite planering kan ni få till både en givande och avdragsgill företagsresa eller konferens – och därmed är alla vinnare!

Lycka till!

Länk till mera information...


  Förslag till kurs om du vill lära mera....

Andra blogginlägg