För proaktiva företagsrådgivare

Rådgivningsbyrån - Tips för dig som konsult och företagare


Mats Dahlberg

Effektiv kundkännedom (KYC) och riskbedömning

En nödvändighet för redovisningskonsulter och revisorer i kampen mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Penningtvätt och finansiering av terrorism utgör stora hot mot vårt öppna samhälle och den globala ekonomin. Några yrkesgrupper som riskerar att, omedvetet, bli medhjälpare i brott är de som yrkesmässigt arbetar med företagsekonomi som konsulter. Det är därför av största vikt att redovisningskonsulter och revisorer förstår och tillämpar effektiva strategier för kundkännedom (KYC) och riskbedömning.

Att skydda det egna företaget och sina kunder från olagliga aktiviteter börjar med en tillförlitlig KYC-process.

Varför är KYC viktigt?

KYC (Know Your Customer) är grunden för att identifiera och verifiera kundens identitet. Det är inte bara en fråga om att följa lagstiftningen. Det är ett sätt att säkerställa att man arbetar med kunder som har ärliga syften. En effektiv KYC-process hjälper till att:

  • Identifiera risker: Det sker genom att samla in och verifiera kunddata. Här kan man identifiera potentiella risker tidigt. Så tidigt som möjligt i kontakten med kunden.
  • Förhindra bedrägerier: Korrekt verifiering av kundidentitet minskar risken för bedrägerier. Försäkra dig om vem det är som du för samtal med.
  • Skydda ditt rykte: Ditt företag kommer att förknippas med vilka som är dina kunder. Genom tt välja rätt kunder skyddar du både ditt företags och dina kunders rykte.

Här är några nyckelkomponenter i KYC-processen

  1. Insamling av kundinformation:
    • För fysiska personer: Samla in fullständigt namn, födelsedatum, nationalitet, adress och personnummer. Verifiera uppgifterna med hjälp av giltiga dokument som pass eller ID-kort.
    • För juridiska personer: Samla in företagsnamn, registreringsnummer, adress och företagsstruktur. Verifiera med registreringsbevis och bolagsordning.
  2. Identifiering av verklig huvudman eller talesperson för kunden:
    • Identifiera personer som äger eller kontrollerar 25% eller mer av ett företaget. Verifiera deras identitet och ägande. Vem eller vilka har rätt att teckna firman? Vem är verklig huvudman?
  3. Förstå kundens verksamhet:
    • Förstå kundens affärsmodell, produkter och tjänster samt geografiska verksamhetsområden. Detta hjälper oss att bedöma eventuella risker kopplade till kundens verksamhet och geografiska risker.

Implementera en riskbaserad metod

En riskbaserad metod innebär att man anpassar sina åtgärder baserat på den identifierade risken. Kopplat både till kundföretagets verksamhet och dess företrädare. Här är några steg för att implementera en sådan metod:

  • Riskbedömning: Analysera och kategorisera kundens risk baserat på deras profil, geografiska område, beslutsfattare, produkter och tjänster.
  • Kontinuerlig övervakning: Genomför regelbundna uppföljningar av kundens transaktioner för att upptäcka avvikande mönster. När förändringar sker kan det vara bra att göra ett totalt omtag i KYC-processen för att säkerställa att samtliga uppgifter fortfarande är korrekta, därefter görs en ny bedömning om kunden passar vår verksamhet.
  • Dokumentation: Säkerställ att all insamlad information är väl dokumenterad och lättillgänglig för revision och tillsyn.

En checklista kan vara en bra start i KYC-processen

En väl genomtänkt checklista kan underlätta processen. Arbeta metodiskt och steg-för-steg. Missa inte några av momenten som inkluderar insamling och verifiering av kundinformation, identifiering av verklig huvudman och riskbedömning.

Börja med de här grundprinciperna och skapa en KYC-process som kan skydda ditt företag och dina kunder från de allvarliga konsekvenserna av penningtvätt och finansiering av terrorism. Lär dig mera genom våra kurser där vi går igenom dessa ämnen i detalj och ger praktiska exempel för att stärka ditt arbete inom området.

Via länken nedan kan du hämta ett förslag till en enkel checklista (wordformat) att börja med och att använda i arbetet med KYC. Lycka till!

Länk till mera information...


  Förslag till kurs om du vill lära mera....

Andra blogginlägg