För proaktiva företagsrådgivare

Rådgivningsbyrån - Tips för dig som konsult och företagare


Mats Dahlberg

2023-12-12

Hur skriver ni egentligen – om er miljöpåverkan?

Som företagsledning har ni ansvar för hur ni framställer er själva på webben och i sociala media. Det gäller all marknadsföring, även beskrivningen av ert miljöarbete och er miljöpåverkan.

Ibland dyker man på miljöpåståenden hos företag som skapar betydlig fler frågor än svar. Vem är ansvarig för ert miljöarbete och vilka riktlinjer har ni satt upp för hur detta miljöarbete ska kommuniceras till era intressenter?
Här är ett förslag till några enkla renhetsregler beträffande företagets presentation av sin miljöpåverkan. Punkterna kan fungera som en checklista och en grund för mera företagsunika riktlinjer.

Säg sanningen och var konkret

Berätta vad som är sant om miljöarbetet. Överdriv inte och var beredd på att varje påstående som görs ska kunna besvaras, och diskuteras, på ett ärligt och öppet sätt.

Lägg upp era bevis

Påstår man något om miljöarbetet så är det fullt rimligt att man får en motfråga om bevis. Lägg därför upp bevisen direkt så att påståenden blir underbyggda. Det skapar trygghet både internt och externt.

Dölj inte eller utelämna viktig information

Finns det något område där man inte kommit tillräckligt långt för att man ska vara stolta över det? Om det har betydelse och det jobbas på det, berätta det i så fall. Att mörka något som sedan kommer upp till ytan kan får förödande konsekvenser. Säg som det är helt enkelt.

Undvik svepande påståenden utan grund

Svepande och generella påståenden om företagets förträfflighet, som inte kan backas upp med fakta, ska undvikas. Saknas fakta som styrker påståenden så är det ett tydligt tecken på att det krävs mera arbete på den punkten.

Tala så att folk förstår

Man kan oftast inte vara tillräckligt enkel och tydlig i sitt tal. Det gäller även berättelsen om miljöarbetet. Prata enkelt. Lägg in retoriska frågor. Hur kom ni fram till ett visst beslut? Vilken dialog har ni fört med era intressenter? Vilka frågor väcker ni hos era intressenter? Formulera dem och besvara dem!

Bilder är bra – om de visar verkligheten

En bild kan berätta en hel del om företaget och dess produkter. Granska därför noga val av bilder i samband med berättelsen om miljöarbetet. Tänk på att genrebilder kan måla upp en falsk bild av verkligheten. Är verkligheten inte tillräckligt lockande för att passa på bild så är det en tydlig signal på att det finns arbete att göra.

Lite ödmjukhet skadar aldrig

Berättelsen om miljöarbetet är en berättelse om det ständigt pågående arbetet med att förändra och förbättra. Miljön delar vi med alla. De flesta uppskattar en ärlig invit till att delta i arbetet med att minska miljöpåverkan.

Använd punkterna ovan som ett underlag i arbetet med att, på ett sanningsenligt och ärligt sätt, berätta om ert miljöarbete och er miljöpåverkan.

Lycka till!
Mats Dahlberg


Andra blogginlägg