För proaktiva företagsrådgivare

Rådgivningsbyrån - Tips för dig som konsult och företagare


Mats Dahlberg

2023-09-07

Vision och strategi – hur hänger det ihop?

Att vara visionär är positivt. Det är framtidsinriktat. Visionären tittar framåt och planerar för framgång. För den som ska driva ett företag, eller hjälpa andra att driva företag, måste fokus ligga på framtiden. Tänk på en orienterare, som exempel. Med en karta i handen och rätt fysisk och mental styrka kan orienteraren hålla full fart från start till mål, i tuff terräng, utan att missa en enda kontroll. Men hjälp av kartan kan personen visualisera loppet.

Visioner och inte drömmar

Det är stor skillnad på visioner och drömmar. En vision är realistisk. Visionen är en bild av en framtida verklighet medan drömmen kan vara hur utopisk som helst. Ouppnåelig.

Företagets visionsresa kan lämpligen börja med ett antagande kring omsättningen. I omsättningen mäter vi allt det som är viktigt för dem vi är till för – våra kunder.

I omsättningen mäter vi allt det som är viktigt för dem vi är till för – våra kunder.

Omsättningen kan oftast brytas ner i olika områden eller produkter. Omsättningen kan delas upp i ”vad vi gör”. I nästa steg frågar vi oss ”varför vi gör det”. Vilka problem löser vi och för vem? Är vi tillräckligt tydliga med vårt ”vad och varför” så att våra befintliga och presumtiva kunder kan se det? Är det vad vi kommunicerar inåt och utåt hela tiden?

Visionen måste omfamnas av alla i företaget för att den ska kunna bli verklighet.

Visionen blir strategi

Visionen konkretiseras i vår strategi. Strategin är vår formulering för att uppnå vissa uppsatta mål. Här planerar vi över ett antal år. Vi vet var vi befinner oss nu och vi har vår realistiska vision som målbild. Vi har nu fått ett tidsspann som ska fyllas med ”vad, varför och hur” för att slutligen förverkliga vår vision. Helt enkelt en grov plan för framtida framgång.

Nästa steg blir att utifrån strategin besluta om konkreta, detaljerade, aktiviteter. Vad krävs för att vi ska förflytta oss från en punkt till en annan? Vilka delmål ser vi framför oss? Vad måste ske det första året, det andra året, kan vi bryta ned i månader?

Vision och innovation

Ofta leder processen kring visionen fram till en diskussion kring innovation. Vi inser behovet av att framgångsrikt implementera nya idéer som skapar värde för våra kunder och vårt eget företag. Vi är fortfarande kvar i vårt ursprungliga resonemang, nämligen vad gör vi för vem och hur. Vilka problem nu och i framtiden kan vi och vill vi lösa? I vilken utsträckning är vi beredda att ta ansvar för detta? Vilka nya krav ställer framtiden på vårt ”vad och hur”?

Verktygen som hjälper oss uppnå målen

Oavsett om du är företagsledare eller företagskonsult så finns det en rad intressanta verktyg för att få ett fast grepp om processen att förverkliga den realistiska visionen. Detta och mycket mera lär vi ut i våra kurser inom företagsledning. Men processen kan du starta direkt genom att analysera nulägets ”vad, varför och hur”. Var vill du vara om ett antal år? Vad är din realistiska vision?

Lycka till!

Mats Dahlberg


Andra blogginlägg