För proaktiva företagsrådgivare

Rådgivningsbyrån - Tips för dig som konsult och företagare


Mats Dahlberg

2023-12-18

Vad gör redovisnings - och revisionsbyråerna 2024?

Det korta svaret är troligen ”Samma sak som alla andra år”. Jobbar för mycket, har för få anställda vid vissa tider och brottas med hur man ska tillämpa all ny teknik.

Om det påstående är sant så kommer följdfrågan, vad gör man åt det i så fall?

Låt oss titta lite närmre på detta.

Jobbar för mycket

Det finns en utbredd kultur inom redovisnings- och revisionsföretagen, i synnerhet de små företagen, att göra betydligt mera arbeten än det man tar betalt för. Många gånger börjar det när man nyrekryterat en person som får lära sig att man inte kan ta betalt för alla timmar man jobbat med en kund. Det kan vara relevant för den oerfarne men beteendet har en tendens att hålla sig kvar och bli ett osunt mönster. Man prutar av på det jobb man gör.

Bristen på planering och styrning bidrar också till ett osunt arbetsmönster. Arbetsbördan vissa tider på året är för stor vilket innebär att fokus ofta dras från det viktiga till det brådskande. Samtidigt visar analyser att det mesta av jobbet som utförs i samband med arbetstopparna bokslut och deklarationer mycket väl kunde ha skett löpande under året. Faktum är att resultatet hade blivit bättre om jobbet gjorts tidigare. Då hade vi haft redovisning mera i realtid, vilket alla hade tjänat på.

Prissättningen som sådan, oftast per arbetad timme, är också ett problem. Det är en modell som passar illa i en bransch som konstant automatiserar och rationaliserar. Jo, det är sant att många också har andra prissättningsmodeller, men dock allt för få.

Debiteringsgraden är också för låg. I många fall ligger den kring 80 procent. Det innebär att drygt 30 timmer per månad inte faktureras kunder. Ändå är det ju för kunderna som vi går till jobbet varje dag. Räknar vi bort motsvarande en dag för spontan internutbildning så är det trots allt 25 timmar kvar per månad, vilket blir cirka 250 timmar på ett år och cirka en kvarts miljon i intäktsbortfall.

Har för få anställda

Det är svårt att rekrytera erfarna redovisningsekonomer och revisorer. Till viss del beror det på förhållandet som jag beskrivit ovan. Ryckigheten i arbetsbelastning kan vara avskräckande och signalerar en viss brist på arbetsledning och planering.

Byråerna fungerar också i stor utsträckning som plantskolor för företagen att rekrytera ekonomi- och redovisningschefer. När det är brist på något brukar priset gå upp, vilket också sker här, när fler konkurrerar om de erfarna medarbetarna.

Byråerna löser det i viss mån genom att skapa interna tränings- och utbildningsprogram vilket på sikt lyfter upp medarbetarna till nästa nivå. Därefter kommer utmaningen att behålla dem.

Automatisering och AI

AI har verkligen blivit begreppet på allas läppar. Allt blir lite bättre och snabbare med AI. Verktyget ChatGPT har räknat ut att redovisningsbranschen är en av de branscher som kommer att påverkas mycket av AI. Mer än en tredjedel av revisorernas arbete kan med hjälp av AI automatiseras och kanske lika mycket när det gäller områden som dataanalys och juridiska standarddokument.

Detta kommer knappast att medföra att det blir överskott på revisorer och redovisningskonsulter. Man kommer att slippa vissa rutinmässiga uppgifter och kommer i stället att få mera tid för avancerat kundarbete.

Här kan man dock se ett antal nya utmaningar. Revisorer och redovisningskonsulter kommer i betydligt större utsträckning att behöva teknikkunskaper. Det kommer att krävas andra utbildningar än de traditionella. Det kan vara ett problem eller en möjlighet, beroende på hur man ser på det.

Den andra utmaningen har med rekrytering och intern utbildning att göra. Som vi redan konstaterat så är det inte helt enkelt att rekrytera erfaren personal till branschen, och med denna utveckling blir det inte lättare. Man ska ha i åtanke att mycket av det rutinmässiga arbetet som vi rationaliserar bort med AI, har varit ett sätt att internutbilda blivande revisorer och redovisningskonsulter. Med detta automatiserat kommer rekryteringarna att behöva ske på en högre kunskapsnivå. Affärsrådgivning kräver oftast erfarenhet för att den ska fungera. Man kan inte läsa sig till allt.

Slutsatser

Vad är då slutsatsen från denna spaning inför 2024?

Det gäller att vidta proaktiva åtgärder för att styra arbetsflödet på byrån, utföra arbete så tidigt som möjligt i processen och, inte minst, att styra sina kunder bättre. Kunden är den viktigaste leverantören.
Prissätt utifrån kundnytta i första hand. Tänk på att arbetade timmar är ett internt styrmedel, inte nödvändigtvis detsamma som levererad kundnytta. Nytta ska återspeglas i kundens positiva resultat.

Lägg en plan för hur bemanningen ska se ut. Var finns alla de som ska jobba i branschen, vad ska de jobba med och varför ska de jobba hos er? Vad har ni för plan för framtiden och hur ska ni hantera utvecklingen mot ett betydligt mera teknikorienterat arbetssätt?

Det finns också en stor och inspirerande möjlighet i allt detta. Möjligheten att bli ”året-runt-konsulter” som är med och stödjer sina företagskunders vinstgenerering i realtid. När dina kunder är lönsamma så är även du det.

Lycka till!
Mats Dahlberg


Andra blogginlägg